Генеральне консульство України в місті Гуанчжоу

, Київ 09:38

Китайська Народна Республіка

3.9. Корисна інформація для громадян України

У разі подій надзвичайного характеру за участю громадян України дипломатичні та консульські установи України на території КНР (Посольство України в КНР, Генеральні консульства України в Шанхаї та Гуанчжоу)  вживають заходів оперативного реагування з метою забезпечення надання необхідної допомоги фізичним та юридичним особам України за кордоном та інформують про це усіх, кого це стосується в Україні.

Якщо під час перебування за кордоном Вас затримали чи заарештували або у будь-який іншій формі обмежили Вашу свободу, Ви опинилися у небезпечному становищі внаслідок надзвичайної ситуації, в зоні стихійного лиха, постраждали в результаті громадських заворушень, дорожньо-транспортної пригоди, стали жертвою скоєного проти Вас злочину тощо, необхідно невідкладно повідомити про це дипломатичне представництво чи консульську установу України за кордоном або звернутися з такою вимогою до компетентних органів країни перебування.

У разі затримання або арешту громадянам України надається відповідне сприяння у пошуку кваліфікованого захисника або забезпеченні безоплатною правовою допомогою, якщо така можливість передбачена законодавством відповідної країни. Консульські посадові особи стежать за умовами утримання під вартою, які мають відповідати вимогам гігієни та санітарії, ходом розгляду справи та за необхідності вживають заходів для відновлення порушених процесуальних та інших прав. Разом з цим, співробітники дипломатичних та консульських установ України не є суб’єктами кримінального чи цивільного процесу та не можуть брати участь у розгляді справ в якості адвокатів, захисників, постійних представників інтересів тощо.

Консульськими установами України на території КНР забезпечується інформування родичів затриманих чи заарештованих громадян України про хід слідства та судового розгляду справи. При цьому, слід враховувати, що, як правило, доступ до матеріалів слідства мають лише уповноважені особи, а нерозголошення відомостей про хід провадження у справі забезпечується таємницею слідства. Тому консул має право на отримання інформації за результатами слідства у терміни та у порядку, які передбачені законодавством відповідної країни.

У разі смерті громадянина України за кордоном, дипломатичними та консульськими установами здійснюється комплекс заходів, спрямованих на з'ясування обставин смерті, інформування рідних померлих, оформлення необхідних документів та надання сприяння у репатріації труни з тілом або урни з прахом в Україну. У разі порушення кримінальної справи у зв’язку зі смертю особи, консул забезпечує контроль за ходом розслідування та про його результати інформує МЗС, яке, у свою чергу, доводить відповідну інформацію до зацікавлених осіб.

Родичам померлого/загиблого або найближчим в Україні за ступенем спорідненості особам, після отримання відповідного повідомлення від органу МВС, необхідно звязатись з Посольством України в КНР, ГКУ в Шанхаї або ГКУ в Гуанчжоу для з'ясування обставин справи, вартості ритуальних послуг, у т.ч. витрат на транспортування труни з тілом або урни з прахом в Україну, а, в разі прийняття відповідного рішення, - порядку поховання тіла померлого на території країни перебування.

У разі втрати/викрадення/порчі або закінчення вільних сторінок у паспорті громадянина України для виїзду за кордон, дипломатичними та консульськими установами, на підставі наявних у заявника документів, у співпраці з відповідними підрозділами МВС України та керуючись чинним законодавством України, вирішується питання підтвердження особи заявника та належності його до громадянства України для подальшого оформлення таких документів:

  • Посвідчення особи на повернення в Україну;
  • Паспорт громадянина України для виїзду за кордон

УВАГА! Для громадян України, які перебувають у САР Сянган/Аоминь, необхідно оформити китайську візу для в’їзду на територію КНР (mainland of China) для подальшого звернення до ГКУ. 

З метою підтримання зв’язку та, в разі потреби, надання допомоги, в т. ч. в разі стихійних лих, громадянам України, які проживають/перебувають за кордоном, пропонується стати на консульський облік у відповідній дипломатичній або консульській установі України (залишивши інформацію про адресу проживання та контактний номер телефону).

 

3.9.1. Рекомендації щодо правил поведінки в КНР

Режим в'їзду:   Візовий (крім ДП, СП, паспорта моряка).

Місце розташування дипломатичного представництва та консульських установ на території КНР: м. Пекін (Посольство), м. Шанхай, м.Гуанчжоу – Генеральні консульства України .

Угода, що регулює режим взаємних поїздок: 

Угода між Урядом України та Урядом Китайської Народної Республіки про взаємні поїздки громадян від 31.10.1992р. (зі змінами).

Громадяни України також мають право на безвізове перебування у Спеціальному адміністративному районі (САР) Сянган (Гонконг) терміном до 14 діб.

Режим в’їзду до САР Аоминь (Макао) – візовий (окрім власників дипломатичних та службових паспортів). Візу необхідно оформлювати при перетині кордону САР Аоминь (Макао).

З 01 січня 2013 року у КНР ефективно використовується механізм, що передбачає можливість безвізового перебування протягом не більше 72 годин та за умови перебування виключно на території відповідних міст (провінцій) громадян 45 держав світу, у тому числі й України, у низці міст та територій КНР (мм. Пекін (Міжнародний аеропорт Пекіну), Шанхай (Міжнародні аеропорти Хунцяо та Пудунг), Ченду, Гуанчжоу (Міжнародний аеропорт Байюн), Ченду (Міжнародний аеропорт Шуанглю), Чунцін (Міжнародний аеропорт Джіангбей), Шеньян (Міжнародний аеропорт Таоксіан), та Далянь (Міжнародний аеропорт Жоушуізі), які транзитом прямують через відповідні міжнародні аеропорти. Для зазначеної категорії громадян в згаданих міжнародних аеропортах діють спеціалізовані пункти прикордонного паспортного контролю, що мають відповідні позначки.

Громадяни України, які мають візи типів F (службова, ділова), L (приватна), G (транзитна) та J-2 (короткотермінова для журналістів) можуть знаходитись на території країни протягом терміну, зазначеного у візах, без необхідності отримання окремого дозволу на перебування, тобто, додаткової реєстрації. Громадяни України, власники посвідчення особи моряка та члена екіпажу повітряного судна мають право перетинати китайський кордон без віз і знаходитися на території КНР до 30 днів на безвізовій основі.

Громадяни України, які перебувають у Китайській Народній Республіці з метою працевлаштування (робоча віза Z), навчання (віза X), постійного проживання (віза D), а також акредитовані журналісти (віза J-1), зобов’язані проходити реєстрацію в управліннях громадської безпеки провінцій або міст центрального підпорядкування КНР з метою отримання дозволів на перебування в країні.

Проходити реєстрацію і отримувати дозволи на перебування також зобов’язані українські громадяни, які в’їхали на територію КНР без віз за службовими паспортами та планують знаходитись у країні понад 30 днів.

Реєстрація має бути проведена протягом 3 днів від дати в’їзду. За затримку у проведенні реєстрації передбачається штраф у розмірі 500 юанів ($79) за кожен прострочений день з максимальною сумою штрафу 5000 юанів ($793) або затримання порушників на строк від 3-х до 1 0-ти діб. У разі тяжкого порушення правил реєстрації іноземець може бути примусово депортований  з країни.

Громадяни України мають залишити Китай до завершення терміну дії відповідної китайської візи або дозволу на перебування – “Residence Card”. Проживання в Китаї з документами (візами, дозволами на перебування), термін дії яких закінчився, розглядається як нелегальне перебування в країні. Дозволи на перебування, як і візи, мають поновлюватись заздалегідь (у разі необхідності), до закінчення терміну їхньої дії.

У разі порушення іноземними громадянами, у тому числі громадянами України, візового режиму, до них можуть бути застосовані такі заходи покарання: при незначному порушенні (термін дії візи закінчився за кілька днів до виїзду) – штраф у розмірі 500 юанів ($79) за кожний день нелегального перебування з максимальною сумою штрафу 20000 юанів ($3300), у разі грубого порушення – затримання громадян-порушників на строк до 45 діб, депортація та заборона на в’їзд до КНР на певний час. Зазначені санкції можуть застосовуватися як окремо, так і у комплексі, залежно від тяжкості правопорушення.

Дозвіл на перебування має бути пред’явлений для перевірки під час виїзду з країни китайським прикордонним органам, які анулюють зазначений документ.

Особа, що під час дії дозволу на перебування в Китаї планує короткотерміново залишити територію країни та повернутися за наявним дозволом, перед виїздом з країни має отримати у місцевій поліції окрему в’їзну візу для повернення до Китаю.

Слід зазначити, що іноземцям, хворим на СНІД, в’їзд на територію КНР категорично заборонено.

 Перебуваючи на території КНР, громадяни України мають чітко дотримуватись законодавства КНР, виконувати вказівки та розпорядження органів влади країни перебування та їхніх представників.

 З метою гарантування безпеки життя та здоров ’ я громадян України та з метою попередження злочинів проти їх майна, наполегливо рекомендуємо громадянам України, які не володіють китайською мовою (китайці, окрім тих, хто працює у сфері міжнародних відносин, рідко володіють іноземними мовами), при здійсненні поїздок до КНР, особливо до віддалених провінцій, користуватися  послугами перевірених туристичних компаній, не ходити по вулицях китайських міст без супроводу з боку відповідальних осіб китайської сторони.

У будь-якому випадку, необхідно бути вкрай уважними та обережними, за жодних обставин не виявляти агресії до місцевого населення, а у разі виникнення надзвичайних ситуацій викликати поліцію (телефон 110).

3.9.2. Безпекова ситуація в КНР

Безпекова ситуація в КНР характеризується правоохоронними органами як у цілому стабільна та контрольована.

Водночас, проблемними в плані безпеки в КНР є Тибетський автономний район (ТАР) та Сіньцзян-Уйгурський автономний район КНР (СУАР).

Слід зазначити, що, якщо ситуація в ТАР в цілому залишалася стабільною, то на території СУАР останнім часом почастішали випадки терористичних атак з боку сепаратистських угруповань, які понесли за собою значні жертви серед цивільного населення.

У зв’язку з потенційними ризиками загострення безпекової ситуації на території СУАР, зумовленими проведенням у регіоні операцій проти терористичних угруповань, КВ ПУ в КНР рекомендує громадянам України, які мають намір відвідати цей автономний район або перебувають на його території, виявляти підвищену пильність та обережність під час відвідання місць масового скупчення людей, уникати обговорення з місцевим населенням суспільно-політичних тем, неухильно дотримуватися вказівок та рекомендацій представників правоохоронних органів, а також завжди мати при собі дійсний паспорт громадянина України для виїзду за кордон з китайською візою та його копію.

У разі потрапляння в надзвичайні ситуації, громадянам України слід звертатися до Посольства України в Китайській Народній Республіці за номерами телефону: +86 10 65326359; +86 137 012 306 47.

Також нагадуємо про функціонування в МЗС України цілодобової гарячої лінії +38 044 238 16 57.

Крім цього, за останні роки в Китаї зріс протестний потенціал серед цивільного населення. Це пов’язано із рядом політичних та економічних чинників в країні перебування. Акції протесту, які виникають в КНР, можуть носити масовий характер та бути небезпечними для оточуючих (особливо іноземців). Відтак, при плануванні відвідання тих чи інших регіонів Китаю, необхідно уважно відслідковувати повідомлення ЗМІ щодо наявності масових акцій протесту.

Криміногенна ситуація в КНР є також в цілому стабільна та контрольована правоохоронними органами. Серед найпоширеніших злочинів – крадіжки особистих речей (як правило відбуваються в місцях масового скупчення людей, зокрема, ринках).

Під час перебування в КНР окрему увагу слід звертати на якість продуктів харчування (особливо придбаних на ринках), питної води та медикаментів. Останнім часом зростає занепокоєність місцевого населення щодо якості вказаної продукції.

Слід також звертати увагу на повідомлення ЗМІ щодо виникнення природних (зливи, землетруси, тайфуни) або техногенних катастроф (вибухи на небезпечному виробництві, витоки небезпечних речовин. тощо). Згадані надзвичайні події нерідко трапляються на території КНР (в основному гірські та південні регіони країни).

3.9.3. Умови працевлаштування в КНР

Громадяни України, які прибувають до КНР з метою працевлаштування, мають в обов’язковому порядку отримати у дипломатичних/консульських установах КНР робочу віз типу “Z”. Працевлаштування або робота у будь-якій формі в Китаї без наявності цієї візи заборонено. Як правило, необхідні документи для працевлаштування оформлює китайська організація, яка приймає іноземця на роботу.

Працевлаштування іноземців проводиться за дозволами на працевлаштування (як правило, терміном на 1 рік), які оформлюються Бюро праці та соціального забезпечення урядів провінцій та міст центрального підпорядкування КНР за поданням працедавця.

Іноземці, які працюють на китайських та спільних підприємствах, в організаціях та закладах, в рамках міжнародних програм тощо, мають спеціальний статус “іноземний спеціаліст”, що підтверджується відповідним документом “посвідчення іноземного спеціаліста”. До стану здоров’я працюючих іноземців висуваються обов’язкові вимоги також щодо відсутності психічних, інфекційних та вірусних захворювань (СНІД, лепра, венеричні хвороби, відкриті форми туберкульозу тощо), а також хвороб, заборонених для відповідної професійної діяльності. З метою контролю за станом здоров’я іноземців, вони зобов’язані проходити регулярні медичні огляди у визначених місцевих лікарнях. Медична довідка має пред’являтися місцевій поліції при щорічному подовженні документів на працевлаштування.

Слід зазначити, що у випадку роботи іноземців у КНР без дозволу на працевлаштування передбачена сувора відповідальність. Відповідальність за таке правопорушення несе як організація-роботодавець, так і іноземний громадянин, до якого можуть бути застосовані такі санкції, як арешт до 60 діб та депортація з країни. Роботодавець може бути оштрафований на суму від 600 до 6000 дол. США та зобов’язаний відшкодувати витрати на депортацію іноземця, що був незаконно працевлаштований.

Іноземці, які нелегально працюють у Китаї, можуть бути затримані поліцією на термін до 60 діб, а також оштрафовані на суму до 5000 юанів ($793) та депортовані з Китаю за власний рахунок.

Останнім часом влада КНР значно посилила контроль за станом виконання працедавцями та іноземцями, які прибувають до КНР з метою працевлаштування, законодавства КНР щодо працевлаштування іноземців. У зв’язку з цим почастішали випадки затримання та депортації іноземців, у тому числі громадян України, які порушують відповідні правові норми.

Увага! Іноземні громадяни, які перебувають на території КНР по будь-якій візі, окрім візи типу “Z”, не маючи при цьому оформленого компетентними органами КНР дозволу, не мають права на працевлаштування у будь-якій формі, у тому числі за тимчасовим договором чи договором на виконання певного обсягу роботи.

Рекомендації для громадян України, які мають намір працевлаштовуватись на території КНР 

  • Правова система КНР жорстко регулює порядок працевлаштування іноземців в Китаї. У зв’язку з цим, ПУ в КНР настійливо рекомендує громадянам України дотримуватися порад, що стосуються перебування у КНР з метою працевлаштування, а також зміни правового статусу з метою легального працевлаштування на території КНР.
  • Перш за все слід мати на увазі, що КНР іноземці на законних підставах можуть здійснювати трудову діяльність лише на підставі саме робочої візи.
  • Бізнес/туристична  віза, а також віза з метою навчання не дають право для легального працевлаштування на території Китаю.
  • Саме роботодавець має оформлювати в міграційній службі КНР робочу візу для іноземця.
  • Радимо завчасно оформлювати в’їзну візу до КНР з метою працевлаштування та на підставі неї здійснювати поїздку до Китаю з метою роботи.
  • У разі перебування в КНР на підставі туристичної, учбової чи іншого виду візи, маючи намір легально працевлаштуватися на території КНР, необхідною умовою для громадянина України є першочергове оформлення роботодавцем робочої візи. Ви маєте право лише після початку дії такої робочої візи до виконання трудових обов’язків.
  • При виконанні трудових обов’язків слід звернути увагу на територіальне поширення наявної робочої візи КНР, а також вказане у такій візі місце роботи, також відповідних даних про законного роботодавця.
  • За наявності робочої візи, іноземець має право працювати лише в тій організації і тому місті (провінції), які вказані у наявній робочій візі.
  • За порушення вказаних законних правил працевлаштування іноземців на території Китаю, чинним законодавством КНР передбачено покарання у вигляді адміністративного арешту до 60 діб, з обов’язковою депортацією з території Китаю.
  • У разі виникнення сумнівів щодо відповідності наявної трудової візи до самого місця працевлаштування та коректних даних про роботодавця, слід негайно звернутися до міграційної служби КНР з метою перевірки відомостей про наявну візу, а також отримати у міграційній службі КНР інформацію щодо порядку законного працевлаштування, який передбачений наявною робочою візою.
  • Слід пам’ятати, що кращим способом уникнення у потрапляння у скрутне становище на території КНР, враховуючи специфіку цієї країни, є безумовне дотримання та виконання умов китайського міграційного законодавства в частині законного працевлаштування.
  • Не довіряйте підозрілим/незнайомим Вам особам, які ще на етапі візового звернення пропонують свої послуги щодо «псевдопрацевлаштування» на території КНР. Вимагайте від роботодавця Ваш примірник трудового договору, у якому чітко і ясно фіксуються умови Вашого законного працевлаштування на території КНР.  

3.9.4. Надання медичних, соціальних послуг у КНР

Медичні послуги в КНР для іноземців надаються виключно на платній основі. Ціни на медичні послуги є достатньо високими, але й медичне обслуговування є досить якісним.

Розвинута страхова медицина.

У зв’язку з цим рекомендуємо громадянам України, які планують відвідати КНР, незалежно від мети та термінів перебування, в обов’язковому порядку придбати міжнародний поліс медичного страхування.

Телефон служби невідкладної допомоги: 120

Адреси та телефони деяких лікарень м. Пекін (з метою забезпечення можливості потрапляння громадян України до згаданих лікарень адреси надаються китайською мовою):

Пекінська міжнародна лікарня SOS:

Тел.: (8610) 6462-9199

Адреса: 新源里16号琨莎中心一座105室

Пекінська лікарня „Хемуцзя”:

Тел.: (8610) 5927-7000, (8610) 5927-7120

Адреса: 北京市朝阳区将台路2号

Ел. пошта: patientservices@ufh.com.cn

Китайсько-японська лікарня:

Тел.: (8610) 84205288

Адреса: 北京市朝阳区樱花园东街

Лікарня „Сєхе”:

Тел.: (8610) 6915-6114,

Адреса: (东院)北京市东城区帅府园一号,100730;(西院)北京市西城区大木仓胡同41号,

3.9.5. Митні питання тощо

Проведення митних процедур здійснюється за участю одержувача товару чи його агента на митних пунктах або в інших місцях, визначених Китайською митною адміністрацією (КМА). Одержувач імпортного товару, якщо він зареєстрований на митниці, може самостійно оформлювати митні процедури, сплачувати усі необхідні податки з метою розмитнення товару або доручити це своєму агенту.

Митна декларація письмово заповнюється у паперовому та електронному вигляді, згідно з фактично отриманим вантажем. У разі окремого дозволу КМА імпортер може сплачувати податки засобом “EDI”. Термін подання декларації становить 14 діб після перетину кордону. У разі перевищення цього терміну митна адміністрація починає нараховувати штрафні санкції.

Імпортні товари, що підлягають медично-санітарній перевірці, мають обов’язково пройти санітарний контроль. З цією метою імпортер, за окремим дозволом КМА, має право отримати зразки товарів для проведення відповідної перевірки до подання декларації.

Мито нараховується на усі імпортні товари та усі предмети, що перетинають кордон. Сплачує мито власник товарів.

Згідно з “Тимчасовим положенням про податок на додану вартість (ПДВ)” та “Тимчасовим положенням про податок від споживачів”, з 1 січня 1994 року Митна адміністрація збирає також ПДВ з усіх імпортних товарів. Мито та податки розраховуються на підставі ціни, яку визначає КМА, згідно з вартістю придбаного товару. Базою нарахування ПДВ є оплачена вартість товару та мито. У разі виникнення ускладнень з визначенням ціни, митниця діє згідно з чинним законодавством КНР.

З 1 січня 1992 року в КНР діє міжнародна “Система координації найменувань і товарних кодів” (Система HS) та Договір про Систему координації найменувань і товарних кодів, а з 1 січня 1996 року – запроваджено виправлений “Перелік Системи координації найменувань та товарних кодів”, затверджений Міжнародною Митною організацією. Відповідно до цих документів, у КНР діє єдина міжнародна система найменувань та товарних кодів.

Якщо одержувач імпортного вантажу вимагає надання йому товарів до визначення виду і ціни для оформлення митної декларації, він має надати відповідні гарантії, згідно з чинним законодавством. За винятком товару, на який отримано спеціальний дозвіл, усі вантажі випускаються з митної зони тільки після сплати усіх податків або надання гарантій і отримання митної печатки.

Товари, щодо яких застосовуються кількісні обмеження при їх ввезенні/вивезенні до/з КНР:

-         цигарки: 400 шт. при ввезенні;

-         алкогольні напої: 2 пляшки кожна обсягом не більше 0,75 літра при ввезенні ;

-         вироби з золота та срібла, коштовності: 50 грамів при ввезенні; вивезення виробів з золота та срібла можливе лише після отримання дозволу компетентних органів КНР;

-         вироби мистецтва: вивезення тільки за умови отримання дозволу компетентних органів КНР;

-         електронна техніка: при ввезенні: фотоапарат, аудіоплеєр, відеокамера, портативний комп’ютер: по 1 шт. кожного найменування.

Товари, заборонені до ввезення на територію КНР:

-         зброя та боєприпаси;

-         легкозаймисті та вибухові речовини;

-         будь-які друковані, фото-, аудіо-, відео матеріали, що можуть нанести шкоду Китаю та його політичній, економічній, культурній та моральній сферам життя (насамперед – матеріали, організацій, визнаних у КНР незаконними, які критикують діючу владу КНР, а також матеріали, що мають ознаки порнографічних);

-         будь-які наркотичні речовини (покарання – до смертної кари);

-         тварини, рослини, предмети та речовини, що можуть бути носіями інфекційних захворювань (для ввезення свійських тварин необхідне спеціальне оформлення).

Основні документи, потрібні для розмитнення імпортних товарів:

1)   Декларація;

2)   Інвойс, пакувальний лист;

3)   Накладна;

4)   Ліценція на товари, що підлягають ліцензуванню;

5)   На товари, з яких мито не береться, необхідно надати свідоцтва, видані країною-імпортером;

6)   Торгова Угода або контракт, сертифікат походження товару (на вимогу Митної Адміністрації, у разі необхідності перевірки);

7)   Результати санітарного контролю для відповідних товарів;

8)   Інші митні документи (за вимогою).

3.9.6. Корисні номери телефонів (поліція, міграція, довідкова служба, служба порятунку тощо):

Поліція: 112

Невідкладна медична допомога: 120

Довідкова служба: 114

Посольство України в КНР: (8610) 6531-6359

Гаряча лінія ПУ в КНР (прохання телефонувати виключно в разі загрози життю чи загибелі громадян України): 0086-15701682902

 

 

 

Мапа